Verbeter je processen met FMEA

Om een product of proces altijd goed te laten werken, wil je fouten vermijden. Toch lopen processen niet te allen tijde op rolletjes en kan het voorkomen dat er fouten zijn. Wellicht zijn deze fouten te voorkomen, maar heb je hier bij voorbaat niet naar gekeken. Lees snel verder hoe je hier van tevoren op in kunt spelen.

Zorg voor minder fouten

Wanneer jij een product verkoopt aan consumenten wil je dat deze gebruiksvriendelijk is en er zich geen problemen voordoen. Het komt helaas vaak voor dat er een aantal fouten zijn die de gewenste werking van een product tegengaan. Zodoende zullen er misschien slechte reviews over je product online komen te staan. Sommige fouten zijn niet te voorkomen, maar andere zijn preventief te behandelen. Zorg dat jij het gebruiksgemak verbetert voor je klanten door actief op zoek te gaan naar eventuele potentiële fouten. FMEA is een tool die jou daarbij kan helpen. Maak jij al gebruik van FMEA?

De gevolgen van een fout

Wanneer een fout een proces of product onbruikbaar maakt, kan dit voor veel ongemak zorgen bij je klanten. Analyseer van tevoren welke fouten zich kunnen voordoen. Ga stap voor stap het gehele proces of product na en analyseer welke risico’s een bepaalde stap kunnen hebben. Welke effecten hebben processtappen en hoe ernstig of zelfs cruciaal zijn deze effecten voor de werking van een proces? Wanneer de fout vaak voor kan komen of er al snel een fout wordt opgemerkt, kan dit als gevolg leiden tot ontevredenheid bij de klant. Dit kan het product of het merk een slechtere reputatie geven. Voorkom ongenoegen bij je klanten en analyseer de risico’s van een proces of product met FMEA.

Altijd tevreden klanten met FMEA

Zorg dat je klanten te allen tijde tevreden zijn met een proces of product door een goede analyse waarin fouten bij voorhand zichtbaar worden.